Kommunikáció

Boldogulásunk erősen összefügg azzal, hogy a környezetünkkel mennyire tudunk harmonikus viszonyt kialakítani. Ugyanez igaz a belső környezetünkre is, a bennünk lévő részeink közötti viszonyra is. A kommunikáció lényegében ennek a harmóniának a kialakításának eszköze.

Jellemző kommunikációs hibák

Passzív kommunikáció

Ebben az esetben háttérbe szorítjuk a saját igényeinkat (sokszor nem is vagyunk tisztában velük), alárendelődünk, nem vállaljuk a véleményünket, átengedjük a döntést másoknak. Fontos számunkra, hogy ne sérüljön senki, így kifejezetten kerüljük a konfliktusokat.

Agresszív kommunikáció

Ebben az esetben a saját véleményünkre sokszor általános tényként tekintünk, és úgy szokásunk érvényesíteni akaratunkat, hogy nem vesszük figyelembe a másik oldal igényeit. Fontos számunkra, hogy igazunk legyen, hogy mi irányítsunk, amivel konfliktusokat generálunk.

Manipulatív kommunikáció

Passzív-agresszív kommunikációnak is szokták hívni, mert ebben az esetben a felszínen passzívnak tűnünk, de rejtetten agresszív, mások igényeit sértő módon juttatjuk érvényre akaratunkat. Érzelmeinkről, véleményünkről nem kommunikálunk őszintén, sokszor a másik háta mögött kritizáljuk vagy passzív ellenállást használunk (elfeledkezünk dolgokról, késünk, …), így észrevétlenül a saját céljaink felé irányítva a helyzetet.

Belső kommunikációs problémák

Elfojtás, lehasítás

Egy adott testi vagy lelki részünkről vagy tulajdonságunkról szinte nem is akarunk tudomást venni, utáljuk, elnyomjuk. Pl. ilyen az, ha nem a testünktől undorodunk, utáljuk. Képzeljük magunkat a helyébe (mintha egy kisgyermek lenne), hogy fog erre reagálni? Lelki elfojtásnál pedig nagyon sokszor vetítjük ki másra azt, amit magunkban nem akarunk észrevenni.

Elárasztás

Ez az agresszív kommunikáció párja – ahogy az előző a passzívé volt. Itt az adott részünk túlzottan dominánssá válik, így bontva meg a harmóniát. Testi reakcióban ez lehet egy fajta allergia, lelkileg pedig pl. egy túlzott ragaszkodás valamilyen énképhez, tulajdonsághoz.

Kommunikáció fejlesztésének folyamata

Tudatosítás

Fontos, hogy minél pontosabban tudatosítsuk, hogy most hogyan kommunikálunk befelé/kifelé. Ez sokszor kifejezetten nehéz, sokkal könnyebb, ha van egy külső segítőnk, mert magunkra belülről nehezen látunk rá, különösen ha ami ott van “nem tűnik olyan szépnek”.

Elfogadás

Csak úgy tudunk majd továbblépni, ha első körben elfogadjuk, békébe kerülünk azzal, ahogy most működünk. Egy kisgyermeket (vagy kisállatot) is úgy lehet nevelni, ha érzi a lényének elfogadásának biztonságát.

Továbblépés

Ebbe tartozik az új lelki hozzáállás elsajátítása, és új kommunikációs formák tanulása. Ez utóbbiból a külső kommunikációt tekintve pl. az asszertív vagy erőszakmentes kommunikáció egy olyan módszertan, amit érdemes mélységében elsajátítani.

Két kapcsolódó videóm

Ebben a videóban az egyik kedvenc kommunikációs leckémet osztom meg, ami a beszólások, zaklatások elleni reakciókat mutatja be:

  • először az ösztönöset, ami egy negatív spirált eredményez,
  • aztán a tudatosat, amivel ebből ki lehet kerülni, sőt!

Ebben a videóban pedig három percben bemutatom az alap kommunikációs stílusok (asszertív, agresszív, passzív, manipulatív) rendszerét és mindegyikről párszóban mesélek is. Ha kíváncsi vagy. hogy rád melyik hány szálazalékban jellemző, az alábbi online teszt kitöltésével pár perc alatt megtudhatod:

Kapcsolatfelvétel

Ha mindez érdekes lehet számodra, keress bátran és egyeztessünk egy díjmentes beszélgetési időpontot, ami együnk részére se jelent még semmilyen elkötelezettséget.